Для повного відображення контенту сайту користуйтеся браузером "Opera" з підключеним проксі.

(Меню-Налаштування-Безпека-Включити VPN).

MENU
Головна » 2016 » Березень » 23 » Конспект уроку з фізики у 8 класі "Теплові явища" вчитель Трофименко С.В.
22:46
Конспект уроку з фізики у 8 класі "Теплові явища" вчитель Трофименко С.В.

 Урок- узагальнення з теми     «Теплові явища»                     8 клас

з використанням елементів інтерактивних  і мультимедійних технологій

Мета. навчати учнів грамотно викладати свої думки, досягати вміння узагальнювати, систематизувати через навчальну діяльність. Розвивати інтерес до вивчення навколишнього світу через уроки фізики, формувати в учнів прийоми застосування знань. Розвивати самостійність мислення, виховувати почуття взаємодопомоги.

Мотивація. Підтвердити і узагальнити необхідність знань в будівництві і виготовленні побутових приладів і т. п.

Етапи уроку:

  1. Етап підготовки  - 2 хв;
  2. Вступне слово вчителя – 3 хв;
  3. «Мозкова атака» -  5хв;
  4.  Проект  «Тепла оселя» - 20 хв.(10 хв підготовка, 10хв – захист);
  5. «Слідство ведуть юні знавці» - 5 хв;
  6.  «Найкращий знавець теплових явищ» -
  7. Розгадати кросворд – 5 хв;
  8. Підведення підсумків уроку.Рефлексія.-3 хв;
  9. Домашнє завдання – 2 хв;

На дошці заздалегідь робиться таблиця:

Назва команди

Кількість балів

Назва етапу

Штрафні бали

Загальна сума балів

 

 

 

 

Клас ділится на команди

  Презентація команд.

Вчитель: «Сьогодні в нас незвичайний урок. Урок –змагання. Бернард Шоу говорив: «Єдиний шлях, що веде до знання – це діяльність». Саме в діяльності формуються всі ваші вміння й навички.

 Потреба поліпшити свій побут тягне за собою потребу розумової праці. Вивчаючи тему «Теплові явища» і працюючи над проектом, ви самі переконалися в цьому. Сьогодні ви будете ділитися знаннями, уміннями використовувати їх, змагаючись команда з командою.»

Далі, відбувається презентація команд, вони оголошують свою назву.

Мозкова атака

Дидактичне завдання: Перевірити усвідомленість учнями вивченого матеріалу.

На цьому етапі кожна команда пропонує своїм суперникам питання з «Чарівного конверта». Наприклад такі:

 Чому не обпалює руки вийняте з окропу яйце?

Гаряча вода з шкаралупи випаровується і охолоджує її.

  Чому ручки самовара пластмасові?

Пластмаса має низький коєфіцієнт теплопередачі .

· Чому бабусі люблять пити чай із блюдця?

            З більшої площі іде більше випаровування, тому чай швидше охолоджується

·· Чому влітку - дощ, а взимку - сніг?

Вода має різні агрегатні стани в залежності від температури

 

· Чому тріскаються склянки,  коли в них наливають окріп?

Із-за низького коефіцієнта теплопередачі стінки скляної посудини нагріваються нерівномірно, молекулярні зв’язки   порушуються і скло тріскається

 Проєкт  «Тепла оселя».

Командам дається час на «проектування» теплого будинку.

Схема будинку малюється на аркуші паперу А4. Щоб зекономити час уроку, схеми будинків  можна заготовити заздалегідь. Дається список матеріалів, які можна використовувати і їхні характеристики. В таблицях потрібно позначити основні будівельні матеріали і деталі, використані командою.


Тип стеклопакету

Конфігурація склопакету 

Коефіцієнт опору теплопередачі

Рівень пропускання енергії 

Звичайний однокамерний 

4-16-4

0,32 R(м2С/Вт)

81%

Звичайний двокамерний 

4-10-4-10-4

0,47 R(м2С/Вт)

74%

Однокамерний з енергозбереженням

4-16Arg-4e

0,66 R(м2С/Вт)

80%

Двокамерний з енергозбереженням 

4-10 Arg -4-10Arg-4e

0,71 R(м2С/Вт)

73%

 

Інформація до проекту

Теплоізоляційний матеріал

Теплопровідність, (Вт/

Необхідна товщина
матеріалу для забезпечення опору теплопередачі 
1,2 (R(м2С/Вт) , мм

Вартість, грн/

Скловата

0,03...0,04

40

130...150

Полістирол

0,03...0,04

46

150...160

Мінеральна вата

0,04...0,07

67

130...160

Газопінобетон

0,1...0,4

348

220...240

Керамзитобетон

0,2...0,7

490

120...140

Цегла глиняна

0,5...0,8

672

300...500

Цегла силікатна

0,7...0,9

840

500...600

Представники команд здійснюють захист моделі свого проекту за планом:

1. У яких кліматичних умовах можна використати свій проект?

2. Які деталі використано й чому?

3. Якими способами можна зменшити втрати тепла?

4. Які знання про теплові явища ви використали при створенні проекту будинку?

Після захисту опоненти задають питання по проекту:

· Яку роль грає горище, дах будинку?

· Чому стіни будинку виготовлені з дерева?

· Навіщо багато вікон, адже через них відбувається втрата тепла?

· Чому стіни покривають пінопластом? і т.п.

«Захист» покаже, чи учні вміють використати знання в практичних цілях.

Проекти оцінюються найвищим балом (10).

  Слідство ведуть юні знавці.

Даний етап уроку переслідує наступні цілі:

- Перевірити вміння учнів вирішувати практичні завдання;

Кожна команда одержує конверт із завданнями: за графіком визначити речовину. Даний конкурс дозволяє перевірити вміння учнів читати графік, працювати з таблицями й визначати невідому речовину.

 

  Графік плавлення                                                             Графік випаровування

 

 (СВИНЕЦЬ)                                                                             (ЕФІР)

 

Поки один учень з команди готує відповіді, інші члени команд по черзі відповідають приблизно на такі на запитання:

1. На шальки зрівноважених терезів поставили дві однакові склянки з гарячим і холодним чаєм. Через деяких час рівновага терезів порушилася. Чому?

За рахунок випаровування води в стакані з гарячим чаєм її маса зменшується  порівняно з холодним стаканом, і він переважує

2. «Хочете чаю?» - запитав господар дому Шерлока Холмса. «Так», відповів гість. «От і добре, - сказав господар. – Але я люблю гарячий чай, тому кладу в нього цукор тільки перед тим, як пити». «Доцільніше робити це раніше, одразу після того, як Вам налили його», - порадив Шерлок Холмс. Чи мав він рацію?

За більшої температури води в стакані розчинення цукру буде йти швидше

3. Господарка дому, де був Холмс, підійшла до дверей і впустила кішку. Подивившись на кішку, Холмс зауважив: «Погода надворі холодна». Як він це визначив?

Шерсть кішки була настовбурчена для зменшення тепловіддачі.

 4.«Млинці смачні, коли гарячі», - сказала господарка, запрошуючи Шерлока Холмса до столу. «Щоб вони довше залишалися гарячими, - продовжувала вона, - я ставлю тарілку з млинцями на плетену із дроту тацю. «Краще ставити їх на дерев’яну підставку», - порадив Холмс. На чому ґрунтується його порада?

В результаті конвекції повітря млинці будуть швидше охолоджуватись на плетеній таці, ніж на дерев’яній підставці

   5. Холмс, увійшовши до квартири і розпочавши бесіду з її мешканцями, через хвилину сказав: «Шановні господарі, у Вас на кухні кипить чайник». Як він це визначив, якщо перебував у кімнаті, з якої кухні не видно?

Він визначив це по парі, яка виходила з кухні, а раз ніяких запахів не було, він вирішив, що це чайник

6. Чим пояснити, що під час сильних морозів у лісі чути потріскування дерев?

В клітинах, міжклітинному просторі, провідній системі  дерев є волога. Вона замерзає, збільшується в об’ємі і розриває клітинні оболонки і тканини дерева, при цьому ми чуємо потріскування дерев.

 7. Чому глибокі водойми навіть у дуже холодну зиму не промерзають до дна?

Тому що вода має максимальну щільність при +4 С. Відповідно вода, досягнувши +4 С, опускається на дно, витісняючи звідти інші температурні шари. Коли водойма досягає +4 С цілком, конвекція припиняється і верхні шари починають охолоджуватися далі, стаючи до того ж менш щільними. І в підсумку промерзають - на поверхні утворюється лід, а до дна лід не дістає.

 8. Чому влітку на луках після заходу Сонця туман спочатку з’являється на низинах?

Атмосферне повітря як нагрівається, так і охолоджується від земної поверхні. Коли Сонце заходить, земна поверхня охолоджується в результаті конвекції атмосфери, охолоджує нижні шари повітря, воно стає важчим і «стікає» під дією сили тяжіння в низини, де волога, яка була розчинена в ньому, починає конденсуватись у вигляді туману.

 

Конкурс «Найкращий знавець теплових явищ»

Мета. Кожна команда виділяє найкращого знавця і серед них проводиться конкурс на найрозумнішого.

Можна запропонувати такі запитання:

· Чому в каструлях не утворюється накип, як у чайниках та самоварах?

В каструлях також утворюється слій накипу, але він буває порівняно невеликий, тому що солі, що виділяються при кипінні води, осідають в основному  на продуктах, які варяться в каструлі

· У якій посудині (глиняний глечик, скляна банка) молоко кисне швидше? Чому?

Керамічний посуд має дуже високу теплопровідність порівняно із скляним, тому молоко в ньому буде прохолоднішим і розвиток молочнокислих бактерій сповільниться, і молоко у глиняному глечику почне скисати пізніше, ніж у скляній банці.

· Чому самовар (чайник) розпаюється, якщо в ньому немає води?

Температура горіння дров або газу набагато вища, ніж температура плавління припоїв, якими паяють металічний посуд. Якщо залишити такий посуд без води, температура кипіння якої – лише , то він може нагрітися до температури, більшої, ніж  - температури плавління багатьох  припоїв

· Яка вода закипає швидше, сира або кип’ячена?

Сира, тому що в ній розчинена більша кількість повітря, наявність якого знижує температуру кипіння води.
 

· Чому хліб черствіє?

Молекули води під дією атмосферної конвекції випаровуються, хліб стає сухим ,черствіє і починає крошитися.
 

 

    Розгадати кросворд.                              

С

О

Н

Ц

Е

М

С

Д

А

Т

О

М

Я

Ш

М

М

С

Д

Ь

К

К

М

Р

Л

М

Х

О

Д

Л

Е

П

Ч

Е

П

Л

Ж

И

Т

У

А

Т

Н

В

Л

Ж

И

Т

А

И

Ц

Я

Ш

М

О

Д

Л

С

Е

П

Р

З

О

І

К

О

Л

М

Х

З

М

В

Л

С

Д

Л

І

М

М

Р

Т

Е

П

Ч

О

Л

Л

Ж

И

К

Р

М

С

Д

Е

Н

С

И

П

М

Ц

М

Р

З

Т

Е

Р

Я

Ш

М

О

Л

Ж

И

Д

О

Р

М

Е

Ш

Г

Л

М

Х

М

Е

О

В

Е

П

Ч

Н

И

І

К

Я

Ш

М

Р

М

Е

Я

Ш

М

У

А

П

О

И

А

И

Ц

В

О

Д

Л

И

К

А

В

Й

З

М

В

Л

Ж

И

Л

А

П

Р

О

П

Е

Л

Я

Ш

М

Т

Ф

З

Х

В

Ф

О

А

И

Ц

О

Е

Р

Е

П

Ч

К

Е

М

Н

У

С

Е

М

Ф

С

Д

О

Д

Л

И

П

С

О

М

С

Д

Ц

А

М

Р

Д

Р

М

С

Д

Л

Ж

И

Ц

О

Т

Е

Н

М

С

Д

Л

І

Н

А

У

А

О

Д

Л

А

И

Ц

Л

С

Д

Л

Р

Е

І

Е

П

Ч

Я

Е

М

Н

Л

Л

М

А

Н

П

О

Л

М

Х

Р

Е

Р

Н

С

Д

Л

Я

Ш

М

Е

М

Н

Р

Е

М

С

Д

Л

Ж

И

С

Д

О

Ю

М

А

Л

М

Х

К

Н

А

Т

О

Д

Л

Е

М

Н

А

И

Ц

А

Р

В

И

Е

М

Н

У

А

Ж

Я

Ш

М

Е

П

Ч

Г

О

Д

Л

В

Ч

Н

А

М

С

Д

Л

Ж

И

К

В

У

Л

К

А

Н

У

А

Е

П

Ч

А

Р

Н

У

А

А

И

Ц

М

С

Д

Л

М

Х

Е

М

Н

Л

Ж

И

М

С

Д

Н

И

Т

Ц

Е

Н

Е

Р

Г

І

Я

О

Д

Л

У

Л

М

Х

И

Т

А

Я

 

Завдання:

 

Знайти і лінією викреслити якнайбільше слів і понять, які зв’язані з темою «Тепло і теплові процеси»

Слова розташовуються довільно, і можуть бути як по вертикалі, так по горизонталі і діагоналі, але не «ламаються»

Всього 12 слів(максимально 12балів)

Для перевірки завдання кросворд з правильними відповідями виводиться на екран.

 

Домашнє завдання:

повторити §§42-49,

виконати вправи:

Рівень А : 349, 354,356,358 (стор.178)

Рівень Б: 392,394,396 (стор.190),    432(стор.207)

(Фізика 8 клас Сиротюк

підручник для 8 класу
Автор: Сиротюк В. Д.
Українська мова навчання
Видавництво: Зодіак-ЕКО
Рік: 2008)
ISBN: 978-966-7090-60-9

 

 

Підсумки. Результати  учні постійно бачать на дошці. В кінці уроку підводяться підсумки всіх виконаних завдань і оголошуються.

     Рефлексія по принципу:                                                   Я дізнався ...

                                                                                               Я навчився ...

                                                                                               Я зрозумів, що можу ...

                                                                                               Мені сподобалося ...

                                                                                               Для мене стало новим ...

                                                                                               Мене здивувало ...

                                                                                                У мене вийшло ...

                                                                                                Я придбав ...

                                                                                                Мені захотілося ...

                                                                                                Мене надихнуло ...

Категорія: Матеріали відкритих уроків | Переглядів: 1127 | Додав: bender196622 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar

uCoz